تحصيل پزشکي در کانادا
نوشته شده توسط : نغمه محسنی

 بررسي شرايط تحصیل

دانش آموزان قبل از ورود به دانشگاه پزشکي و قبل از اقدم به تحصيل پزشکى در کانادا بايد يک دوره ليسانس علوم پايه گذرانده باشند، در اين جا لازم دانستيم که اين نکته را لحاظ کنيم که براي ورود به تحصيل پزشکى در کانادا دانش آموز بايد ليسانس و يا معادل تحصيلي آن را در رشته هاي علوم پايه از جمله زيست و شيمي و فيزيک و يا رشته هاي مرتبط گذرانده باشد.

دانشکده هاي پزشکي در کانادا، در يکي از دانشگاه هاي کانادا بوده و آموزش هاي آنها در زمينه  دکتراي پزشکي (Medicine Doctorate) و دستياران پزشکي درنهايت منجر به ارائه ي مدارک 3 يا 4 ساله  دکتراي پزشکي (M.Dيا M.D.C.M) و يا مدارک 2 ساله دستيار پزشکي مي شود. معدل( GPA) مورد نياز براي تحصيل پزشکي در کانادا در دانشکده هاي پزشکي کانادا بين 3.5 تا 4 از 4 نمره مي باشد. بر طبق آمار انجمن دانشکده هاي کانادا (AFMC) اکثر دانشجوياني که پذيرش شده اند داراي حداقل معدل 3.80 در مقياس 4 نمره اي (95.5?) بوده اند.

حال بايد در نظر داشت پس از 3 تا 4 سال پشت سر گذاشتن مقطع ليسانس در علوم پايه بايد شخص متقاضي تحصيل پزشکى در کانادا آزمون MCAT را که مخفف Medical College Admission Test است را با موفقيت پشت سر بگذارد، اين آزمون ظرفيت محدودي در کشور کانادا دارد و بايد اين سد از سر راه متقاضيان تحصيل پزشکى در کانادا برداشته شود.

ازمون MACT يک تست استاندارد مبتني بر کامپيوتر براي دانشجويان متقاضي پزشکي در کانادا، آمريکا و استراليا و در جهت براي ارزيابي مهارت حل مسئله، تفکر انتقادي، دانش مفاهيم طبيعي، رفتاري و علوم اجتماعي و اصول پيش نياز براي تحصيل در رشته پزشکي است. البته اين تست در همه دانشکده هاي پزشکي اجبار نيست. دانشجويان غالبا در سال سوم تحصيلات پيش پزشکي خود در کانادا در آزمون سراسري پزشکي (ام کت) شرکت کرده و قبولي در اين آزمون در دانشکده اي که MCAT‌ جزو پيش نياز هاي پذيرش آن دانشگاه است، الزامي مي باشد. آزمون MCAT توسط سازمان AAMC (انجمن کالج هاي پزشکي آمريکا) برگزار مي شود.​

تحصیل پزشکی درکانادا​تحصيل پزشکي در کانادا

دروس پيش نياز تحصيل پزشکي در کانادا به شرح زير مي باشد.

بيولوژي با آزمايشگاه

شيمي عمومي با آزمايشگاه

شيمي آلي با آزمايشگاه

فيزيک با آزمايشگاه

انگليسي

اعزام دانشجو به کانادا

 بررسي رشته دندانپزشکي در کانادا

دندانپزشکي در کانادا يک رشته پرطرفدار است که طول دوره تحصيل ان 5 ساله است. دندانپزشکي در کانادا (Dentistry)، شاخه اي از پزشکي بوده که شامل مطالعه، تشخيص، پيشگيري و درمان بيماري ها، اختلالات و شرايط دهان، لثه، بافت ها و استخوان هاي مجاور و مرتبط با دندان مخصوصا در ناحيه ي فک و صورت است. براي تحصيل دندانپزشکي در کانادا نياز به گذراندن آزمون سراسري دندانپزشکي (DAT) برگزار شده توسط انجمن دندانپزشکي کانادا (ADA) و معدل تحصيلي بالا (معمولا بالاتر از 70) است. برخي از دانشکده هاي دندانپزشکي دوره هاي تليفقي همراه با دوره هاي DDS يا DMD برگزار مي کنند. پس داندانپزشکي در کانادا آزمون هاي خاص خود را خواهد داشت که متقاضي پس از گذراندن ليسانس علوم پايه بايد بعد از پاس کردن يکي از دو دوره (DMD) (Doctor of Dental Medicine) يا (DDS) (Doctor of Dental Surgery) وارد دوره دکتراي دندانپزشکي شود.

دانشگاه هاي برتر جهت تحصيل دندانپزشکي در کانادا شامل موارد زير مي باشد.

دانشگاه بريتيش کلمبيا

دانشگاه تورنتو

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه مانيتوبا

دانشگاه دالهاوزي

دانشگاه وسترن آنتاريو

دانشگاه مک گيل (پذيرش در اين دانشگاه نياز به گذراندن آزمون DAT ندارد)

دانشگاه مونترال

دانشگاه لاوال

دانشگاه ساسکاچوان

شرايط بورسيه تحصيل در کانادا

بورس تحصيلي

امکان دريافت بورسيه براي تحصيل پزشکى در کانادا براي دانشجويان خارجي در اين کشور وجود خواهد داشت  اما دانشجويان ضمن دارا بودن شرايطي امکان دريافت بورسيه را دارند. به عنوان مثال در صورتي که دانش آموز نتواند از عهده پرداخت شهريه و هزينه تحصيل خود بر آيد، در اين شرايط دانشگاه صرف نظر از آنکه آيا دانش آموز صلاحيت علمي دارد يا خير، امکان دريافت بورسيه GRANTS و BURSARIES را براي دانشجو متقاضي تحصيل پزشکى در کانادا فراهم خواهد کرد.

اما در نظر داشته باشيد که دريافت بورسيه يا SCHOLARSHIPS در صورتي امکان پذير خواهد بود که شرايط تحصيلي دانشجو مورد بررسي قرار بگيرد. به عبارت ديگر دانش آموزان در صورت داشتن معدل بالا، همچنين داشتن مدرک زبان با نمره بالا و ساير موارد که توسط اساتيد مورد بررسي قرار مي گيرد، امکان دريافت اين بورسيه را خواهند داشت.

هزينه هاي تحصيل و زندگي

هزينه تحصيل پزشکي در کانادا با توجه به دانشگاه و شهر متفاوت است اما تقريبا 11،000 تا 13،000 دلار کانادا در سال مي باشد. هزينه زندگي در کشور کانادا براي متقاضياني که به قصد تحصيل پزشکى در کانادا به اين کشور مهاجرت مي کنند حدود 1،200 تا 2،500 دلار در ماه مي باشد. اما هزينه خوابگاه ها با توجه به امکانات قابل ارائه متفاوت مي باشد و مبلغي حدود 300 تا 700 دلار در ماه مي باشد. در مجموع هزينه زندگي در اين کشور نسبت به ديگر کشور هاي اروپايي (انگلستان، استراليا و آمريکا)  نسبتاً متفاوت مي باشد.

هزينه هاي ذکر شده در جدول زير براي شهريه دانشگاه ها به صورت ساليانه مي باشند.
نام دانشگاه شهريه

دانشگاه تورنتو 27,850 دلار کانادا

دانشگاه بريتيش کلمبيا 17,755.38 دلار کانادا

دانشگاه آلبرتا 12,044.16 دلار کانادا

دانشگاه کلگري 15,986 دلار کانادا

دانشگاه دالهاوزي 17,616 دلار تا 18,300 دلار کانادا

دانشگاه لاوال 16,559.19 تا 19,971.96 دلار کانادا

دانشگاه ساسکاچوان 16,236 دلار کانادا

دانشگاه شربروک 12,660 دلار کانادا

دانشگاه کوئين 24,260 دلار کانادا

دانشگاه وسترن آنتاريو 26,456.10‌ دلار کانادا

دانشگاه اتاوا 22,500 دلار کانادا

دانشگاه مک مستر شهريه کل دوره براي دانشجويان بين المللي: 95,955.02 دلارکانادا

دانشگاه مک گيل 37,396.17 دلار کانادا

دانشگاه مموريال نيوفاندلند 30,000‌ دلار کانادا

دانشگاه ليکهد 23,432 دلار کانادا

دانشگاه مونترال 14,310 دلار کانادا

هزينه تحصيل و زندگي در کانادا

تحصيل پزشکي در کانادا و کار دانشجويي

هزينه هاي تحصيل در کشور کانادا شامل هزنيه شهريه دانشگاه و هزينه هاي زندگي مي باشد که برخي از افراد تمايل دارند که براي تأمين قسمتي از اين هزينه به کار دانشجويي بپردازند. خوشبختانه دارندگان ويزاي تحصيلي در کانادا که مدت زمان تحصيل آن ها بيش از 6 ماه مي باشد، اجازه کار در کشور کانادا را دارند. البته اين مجوز براي مشاغل پاره وقت مي باشد و دانشجويان مجازند که در هفته تا سقف 20 ساعت به کار بپردازند. مسلماً از اين طريق نمي توان تمامي هزينه ها را تامين نمود اما بخشي از آن از طريق کار پاره وقت قابل تأمين مي باشد.

 بررسي ويزاي همراه

افراد متأهل معمولاً تمايل دارند که در زمان تحصيل پزشکي در کانادا، خانواده خود را نيز در کنار خود داشته باشد. خوشبختانه بر اساس قوانين کشور کانادا امکان اخذ ويزا براي همراهان فرد نيز فراهم مي باشد. البته توجه داشته باشيد که منظور همراه در واقع همسر و فرزندان با سن کمتر از 19 سال مي باشد. البته فرزندان بالاي 19 سال نيز در صورتي که به خانواده وابسته باشند مي توانند اقامت کانادا را دريافت کنند. 

نکته مثبت ديگر در اين خصوص اين است که همسر دانشجو اجازه کار تمام وقت در کانادا را نيز دارد و محدوديتي در انتخاب کارفرما نيز براي وي وجود دارد. در صورتي که دانشجو پس از پايان تحصيل اقامت خود را به اقامت کاري تبديل کند، اقامت خانواده وي نيز تمديد خواهد شد.

 معرفي دانشگاه هاي برتر

در اين کشور تنها 17 دانشگاه وجود دارد که به صورت تخصصي اجازه تحصيل پزشکى در کانادا را به دانش آموزان خواهد داد. ظرفيت کم و سختي آزمون هاي ورودي باعث شده است تا بسياري از دانش آموزان به جاي تحصيل پزشکى در کانادا به فکر تحصيل در کشور هاي ديگر از جمله انگلستان باشند.

12 دانشگاه ليست زير جز 200 دانشگاه برتر جهان هستند. ليست دانشگاه هايي که در کانادا دوره هاي پزشکي و دندانپزشکي و دارو سازي ارائه مي دهند به شرح ذيل است.

دانشگاه رتبه جهاني

دانشگاه تورنتو 11

دانشگاه مک گيل 22

دانشگاه بريتيش کلمبيا 27

دانشگاه مک مستر 35

دانشگاه مونترال 100-51

دانشگاه آلبرتا 100-51

دانشگاه کلگري 150-101

دانشگاه اتاوا 150-101

دانشگاه وسترن آنتاريو 150-101

دانشگاه دالهاوزي 200-151

دانشگاه لاوال 200-151

دانشگاه کوئين 200-151

دانشگاه شربروک 350-301

دانشگاه ساسکاچوان 400-351

دانشگاه مانيتوبا 400-351

دانشگاه مموريال نيوفاندلند 450-401

دانشگاه ليکهد

تحصيل پزشکي در کانادا و مدارک مورد نياز براي اخذ ويزاي تحصيلي

مهم ترين مدارک و شرايط تحصيل پزشکى در کانادا به شرح زير مي باشد.

داشتن مدرک ديپلم و ريز نمرات ( با معدل بالاي 15 )

داشتن مدرک پيش دانشگاهي و ريز نمرات ( با معدل بالاي 15 )

داشتن مدرک زبان آيلتس حداقل 5

قبولي در آزمون MCAT

 نامه پذيرش از دانشگاه

پاسپورت معتبر و اسناد مسافرتي

اثبات تمکن مالي براي حمايت از خود و خانواده در زمان اقامت در کانادا

نامه هدف از تحصيل

مدرک زبان انگليسي


 موقعيت کار پس از تحصيل

جهت اجازه کار پس از  تحصيل پزشکى در کانادا بايد در نظر داشته باشيد که در قدم اول بايد مدرک MD را داشته باشيد، مدرک MD اولين قدم براي اجازه طبابت در کانادا مي باشد و مدرک حرفه اي تر و مناسب تر براي طبابت در کانادا و به نوعي تخصص در اين کشور Post-MD خواهد بود. همچنين پس از تحصيل پزشکي در کانادا و اخذ اجازه کار و طبابت و اقامت در اين کشور نياز است تا پزشکان در انجمن (National Dental Examining Board of Canada (NDEB عضو باشند تا به آنها اجازه کار داده شود.

در صورت اشتغال به کار تمام وقت در کشور کانادا و پرداخت ماليات هاي مربوطه اقامت دائم ميسر مي شود. ماليات معمولا در اکثر کشورها همچنين کانادا درصدي از حقوق دريافتي و يا درآمد اکتسابي بر اساس ميزان ساعات کاري است. اهميت اشتغال به طور تمام وقت انقدر بالاست که مي تواند موجب تغيير نوع ويزاي اشخاص شود. چرا که انواع ويزا ها قابليت تغيير به نوعي ديگر از ويزا را دارد البته لازم به ذکر است که تنهاد ويزاهاي توريستي از استثنائات اين امر است و تبديل آن به نوع ديگر غيرممکن است.

تحصیل پزشکی درکاناداتحصيل پزشکي در کانادا

پرستاری درکانادا

نحوه پذیرش دوره لیسانس پرستاری در کانادا معمولا به شکل دوره های عادی بوده به جز اینکه در مقطع فوق لیسانس پرستاری درکانادا و دکتراری پرستاری در کانادا دانشگاه های هراستان از متقاضی میخواهند که پیش از ارائه درخواست پذیرش دوره پرستاری، از انجمن پرستاری هر استان نامه تايبدیه در مورد مدرک تحصیلی خود دریافت کنند و یا عضو انجمن رجیستر شده پرستاران در کانادا شده باشد و ۱ تا ۲ سال سابقه کار داشته باشد.

پرستاری در کانادا

نحوه پذیرش دوره لیسانس پرستاری در کانادا معمولا به شکل دوره های عادی بوده به جز اینکه در مقطع فوق لیسانس پرستاری درکانادا و دکتراری پرستاری در کانادا دانشگاه های هراستان از متقاضی میخواهند که پیش از ارائه درخواست پذیرش دوره پرستاری، از انجمن پرستاری هر استان نامه تايبدیه در مورد مدرک تحصیلی خود دریافت کنند و یا عضو انجمن رجیستر شده پرستاران در کانادا شده باشد و ۱ تا ۲ سال سابقه کار داشته باش




:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: